top of page
Search

De 7 fases die je doormaakt bij een bootcamptraining van FitFam

Updated: Jun 30, 2023

𝘿𝙚 7 𝙛𝙖𝙨𝙚𝙨 𝙙𝙞𝙚 𝙟𝙚 𝙙𝙤𝙤𝙧𝙢𝙖𝙖𝙠𝙩 𝙗𝙞𝙟 𝙚𝙚𝙣 𝙗𝙤𝙤𝙩𝙘𝙖𝙢𝙥𝙩𝙧𝙖𝙞𝙣𝙞𝙣𝙜 𝙫𝙖𝙣 𝙁𝙞𝙩𝙁𝙖𝙢

FitFam bestaat alweer bijna twee jaar en in die twee jaar hebben Jon, Erin en Bas heel wat FitFam- trainingen gegeven. Deze drie fanatiekelingen – en kersverse trainer Tjesca - hebben ieder hun eigen aanpak.


𝟭. 𝗡𝗮 𝗪𝗲𝗲𝗿 𝘃𝗼𝗹𝗴𝘁 𝗱𝗲 𝘄𝗮𝗿𝗺𝗶𝗻𝗴-𝘂𝗽 Voorafgaand aan de training is er altijd iemand die iets zegt over het weer. Het is lekker weer, warm weer, koud weer, vies weer of zelfs triest weer. Vervolgens zegt Jon, Erin, Valery of Tjesca dat het altijd weer is om te trainen. En zo is het. Aan de slag!


𝟮. 𝗚𝗲𝘃𝗼𝗲𝗹 𝘃𝗮𝗻 𝗼𝗻𝗼𝘃𝗲𝗿𝘄𝗶𝗻𝗻𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗵𝗲𝗶𝗱 𝗯𝗶𝗷 𝗱𝗲 𝗲𝗲𝗿𝘀𝘁𝗲 𝗿𝗼𝗻𝗱𝗲 De eerste ronde is een beetje zoals beginnen met de kleinste achtbaan in een pretpark: zelfs kinderen kunnen hier nog wel om lachen. Je voelt je in de eerste ronde een soort van onoverwinnelijk en zegt tegen jezelf: bring it on! Kom maar op met die Jon-routine. Smijten met trekkerbanden? Een vrachtwagen verslepen? In deze fase lijkt alles mogelijk.


‘Vervolgens doen we VIER keer TWEE step-ups en vervolgens ZES jumping jacks. Dat herhaal je DRIE keer. -Got it! ‘Bij de vierde oefening doe je ACHT crunches. Bij het omhoog komen houd je even TWEE seconden vast. Daarna ga je LANGGGZAAM terug. We sluiten af met flutter-kicks. Die doe je TIEN keer, maar deze doen we op de Jon-manier, dus dat is TWEE per been.’

FitFam is meer dan alleen sporten. Ook hoofdrekenen en Engels worden behandeld bij een training. Moesten we hier nou acht per kant doen? Wat zijn ook alweer flutter-kicks? En deze moest tien keer, toch? Nee, dat is op de Jon-manier. O, dat meen je. Heb ik ‘m zojuist tien keer te weinig gedaan!


𝟰. 𝗔𝗳𝘇𝗶𝗲𝗻 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻𝘀 𝗵𝗲𝘁 𝗱𝗲𝗿𝗱𝗲 𝗰𝗶𝗿𝗰𝘂𝗶𝘁𝗷𝗲: ‘𝗪𝗮𝘁 𝘇𝗶𝗷𝗻 𝗷𝘂𝗹𝗹𝗶𝗲 𝗹𝗲𝗸𝗸𝗲𝗿 𝘀𝘁𝗶𝗹!’ Tijdens het derde circuitje is er vrij weinig meer over van je gevoel van onoverwinnelijkheid in de eerste ronde. De zoveelste minuut planken van Erin lijkt de langste minuut van je leven. In deze ronde is het afzien en zegt de trainer vaak: ‘Wat zijn jullie lekker stil.’ En dat klopt. Zelfs de energie die praten kost, kun je goed gebruiken.


𝟱. 𝗗𝗲 𝘃𝗶𝗲𝗿𝗱𝗲 𝗿𝗼𝗻𝗱𝗲: 𝘄𝗲 𝘇𝗶𝗷𝗻 𝗲𝗿 𝗻𝗼𝗴 𝗻𝗶𝗲𝘁 Na de Jon-routine, het wall-sit wedstrijdje van Erin of de conditie-oefeningen van Bas, denk je dat je er bijna bent. Maar op dit punt heb je nog maar één looping van de achtbaan gehad. Als uitsmijter volgt er nog een ronde. Mét – jawel – burpees! Burpees zijn voor velen als die irritante oom op een familieverjaardag. Je hoopt dat hij niet komt, maar hij komt toch.


𝟲. 𝗗𝗲 𝗰𝗼𝗼𝗹𝗶𝗻𝗴 𝗱𝗼𝘄𝗻: 𝗽𝗶𝗮𝗻𝗼𝗺𝘂𝘇𝗶𝗲𝗸 𝘃𝗮𝗻 𝗘𝗿𝗶𝗻 En dan klinkt er pianomuziek. Thank God, we hebben de training weer overleefd. De noten van Ludovico Einaudi zijn een perfecte combinatie met de down-facing dog en de cobra. Je voelt je als een soort Dalai Lama in de Prinsentuin. Namasté.


𝟳. 𝗪𝗮𝗻𝗻𝗲𝗲𝗿 𝗺𝗼𝗴𝗲𝗻 𝘄𝗲 𝘄𝗲𝗲𝗿? De achtbaan is tot stilstand gekomen. Ook al was het soms best heftig voor je spieren, je denkt nu: wanneer mag ik weer? Iedereen zegt tegen elkaar dat het weer een lekkere en gezellige training was en dat het ondanks het warme/vieze/trieste weer toch goed was om te gaan. Met leuke mensen – van jong tot oud -, goede trainers en gezellige uitjes is FitFam meer dan een avondje sporten. FitFam voelt een beetje als familie. Je FitFam-ilie.


Tekst door Jan Bergsma - Tekst & Communicatie

102 views0 comments

Kommentare


bottom of page